DJI Mavic Air 2 – De beste drone in zijn prijsklasse?

DJI’s Mavic Air 2 is een flinke verbetering ten opzichte van het model dat ze hiervoor uitbrachten. De Mavic Air 2 is de middelste optie in het consumenten assortiment van DJI. Tussen de kleinere, lichtere en ook minder geavanceerde Mavic Mini en de krachtigere, meer geavanceerde, maar ook stuk duurdere Mavic 2.

Als je net begint met vliegen, is de goedkopere variant Mavic Mini een uitstekende keuze voor veel mensen. Met dat gezegd hebbende, biedt de Air 2 een betere vliegmodus om botsingen te vermijden, een betere camera en meer geautomatiseerde vluchtfuncties dan de Mavic Mini.

Groter dan zijn voorgangers

De Mavic Air 2 is net iets groter dan zijn voorganger, al valt dat niet direct op. Het opvouwbare ontwerp blijft ontzettend compact en met een gewicht van 1,3 kilo is de drone gemakkelijk mee te nemen. De camerasensor is bij dit model ook groter. De lens van de Air 2 is nog steeds 24 mm, met een diafragma van f / 2.8. Echter is de fabrikant overgestapt naar een grotere halve inch sensor op dit mode. Wat er voor zorgt dat de beelden scherper zijn.

De camera legt 12 MP’s per frame vast, maar er is ook een optie om 48 MP’s afbeeldingen te maken die vervolgens automatisch worden samengevoegd. Terwijl de verbeteringen van de camera de goed uitpakken voor fotografen, zullen de meeste mensen enthousiaster zijn over de uitgebreide videofuncties. Met als grootste voordeel, de mogelijkheid om 4K-video met 60 frames per seconde op te nemen. De rest van de Mavic-lijn, inclusief de duurdere Mavic 2 Pro, haalt 30 fps bij in volledige 4K-resolutie.

De 4K-video van 60 frames per seconde is vooral handig bij het fotograferen van snelle bewegingen. Een video met meer frames dient als een betere opname van de scène en biedt meer mogelijkheden bij het bewerken, zoals het vertragen van de beelden zodat kijkers meer kunnen zien van wat er is gebeurd.

Hogere 4K-framesnelheden is niet de enige mogelijkheid om een ​​scène te vertragen bij deze drone. Dit model wordt ook geleverd met een aantal nieuwe slow-motion-modi die beeldmateriaal tot vier keer vertragen in 1080p bij 120 fps, en acht keer in 1080 bij 240 fps. Dit is wel in HD-resolutie en niet in volledige 4K. Andere grote feature in video bij de Air is ondersteuning voor HDR-video. Tel dat op dat bij elkaar op en je hebt een ontzettend indrukwekkende drone met uitstekende videomogelijkheden, past en minder dan € 1.000,- kost en in je cameratas past.

DJI voegt steeds meer stukjes computerfotografie toe aan hun drones om het fotograferen gemakkelijker te maken. De Mavic Air 2 heeft een nieuwe functie genaamd Smart Photo-modus. Zodra je deze modus inschakelt, analyseert Smart Photo de scène en zorgt voor automatisch voor de beste instellingen. Hierin zijn verschillende opties beschikbaar voor elke soort scene. De belichting wordt automatisch aangepast om toon en detail te optimaliseren. Dit werkt erg goed!

Een van de grootste fysieke veranderingen bij dit model is misschien wel het ontwerp van de controller, dat veel groter is dan bij de andere modellen. De telefoon is hierbij bovenin gemonteerd in plaats van onderin. Ikzelf ben gewend om te vliegen met Phantom-drones, die de screen-on-top-configuratie gebruiken. Daardoor ben ik meer op mijn gemak met dat type controllers. Maar voor sommigen zal het even wennen zijn.

DJI Mavic Air 2 eerlijke review

Langere vliegtijd

Hoewel de camera- en automatiseringsverbeteringen allemaal welkom zijn, is mijn favoriete verbetering van de Mavic Air 2 de langere vliegtijd. DJI claimt 34 minuten vliegtijd in goede vliegomstandigheden. Ik heb dat zelf nooit gehaald, maar ik kwam redelijk in de buurt. Namelijk 32 minuten, wat al vrij indrukwekkend is. Bij de originele Mavic Air had ik al moeite om veel meer dan 20 minuten te behalen.

De langere vliegtijd betekent dat het dus ook minder noodzakelijk is om extra batterijen mee te nemen. Wat niet alleen minder plaats in beslag neemt maar ook de extra aankoop van een Fly More-kit minder essentieel maakt. Wel zou ik adviseren om de batterij-naar-powerbank-adapter erg aan te schaffen. Dit is erg handig voor als je de drone wilt opladen als je niet thuis bent.

De langere vliegtijd is voor mij persoonlijk misschien wel de beste toevoeging van de Air 2, maar het is zeker niet de enige. Het bereik is uitgebreid tot meer dan bijna 10 km. Ik heb het getest en dit is ook het geval, al raad ik niet aan om dit zelf uit te proberen. Het is vrij lastig vliegen van zo’n afstand.

Artificial intelligence

Net zoals foto- en videofuncties steeds meer een onderdeel van AI worden, zo ook vliegen. DJI heeft zijn Active Track-functie verbeterd met betere algoritmen voor onderwerpherkenning en 3D mapping. Deze functies verbeteren het vermogen om automatisch mensen in beweging te volgen. De camera blijft op de persoon gericht en de drone manoeuvreert zoveel als nodig is om deze persoon in beeld te houden.

DJI zegt ook dat de Point of Interest functie verbeterd is. Bij deze functie selecteer je een object op het scherm  en de drone vliegt er automatisch in een grote cirkel omheen terwijl de camera op het onderwerp gericht blijft. Voorgangers van de Air 2 hadden vaak moeite om zich te vergrendelen op bewegende voertuigen of lopende mensen. Bij de Air 2 werkt het in ieder geval goed.

Naar mijn mening is de beste vliegmodus in de Air 2 de Spotlight. Deze is voortgekomen uit de professionele Inspire-drone van DJI. Net als de Active Track-modus houdt Spotlight de camera gericht op een bewegend onderwerp en volgt deze. Het verschil is dat in de Spotlight-modus de bestuurder de controle over de vliegroute behoudt. Je kunt rondvliegen en de drone houdt de camera op je onderwerp gericht. De Spotlight-modus biedt mogelijkheden aan die voorheen erg moeilijk, zo niet onmogelijk waren met consumenten drones. Alleen deze functie al maakt de Mavic Air 2 super interessant! Is de DJI Mavic Air 2

Belangrijkste kenmerken van de DJI Mavic Air 2

• Maximale vliegtijd: 34 minuten
  • Maximale snelheid: 68km p/u