Xiaomi FIMI X8 SE review

Xiaomi FIMI X8 SE Review

Ben je van plan om de Xiaomi FIMI X8 SE te kopen? Hier dan eerst onze Xiaomi FIMI X8 SE review! De Xiaomi FIMI X8 SE-drone is wat ons betreft een van de betere 4K-cameradrones op de markt in dezelfde prijsklasse. Het is een goed alternatief voor de DJI Mavic-serie. De drone komt met een aantal indrukwekkende specs. De meest indrukwekkende is misschien wel de 12 megapixel cmera die in 4K-camera en 30 FPS kan opnemen. en de door Sony vervaardigde beeldsensor die stilstaande beelden kan maken met een ongelooflijke 12 MP. De FIMI X8 SE komt met verschillende vliegmodi.  Dit model haalt een topsnelheid van 65 km per uur en heeft goede veiligheidsfuncties om de kans op beschadigen of verliezen van de drone te verminderen. Het is een top model voor fotografie/film en een goedkoper alternatief op drones met dezelfde specs.

Ben je op zoek naar een goede 4K-cameradrone voor fotografie en film die onder de € 1000,- kost? Dan is de Xiaomi Fimi X8 SE waarschijnlijk de drone waar je naar op zoek bent! Iedereen weet dat DJI de dronemarkt voor consumenten domineert, vooral in het duurder segment en geschikt voor fotografie/film. Als je niet het budget hebt voor zo’n model dan zijn er alsnog hele goede alternatieven. Dit model is hier zeker een van! Xiaomi is een fabrikant uit China die hard is gegroeid de afgelopen jaren. De Xiaomi FIMI X8 SE is een van hun meest geavanceerde drones hiermee ook een serieuze concurrent van de DJI Mavic Air. Lees hieronder het volledig Xiaomi FIMI X8 SE review

Wellicht is de Xiaomi FIMI X8 de beste drone voor beginners!

Xiaomi FIMI X8 SE reviewHet eerste wat eigenlijk direct opvalt als je de FIMI X8 SE ziet is dat het een goed ontworpen en mooie opvouwbare drone is. Net als zijn DJI-concurrenten, compact en gemakkelijk mee te nemen als je gaat reizen. Als je op reis gaat met je drone dan zijn opbouwbare drones wat mij betreft echt een aanrader! De drone is opgevouwen slechts 73 * 106 * 204 mm en deze weegt minder dan 800 g. De 4K-camera is aan de voorzijde en wordt gestabiliseerd door een mechanische 3-assige gimbal. De batterij (4500mAh lipo) zit aan de bovenkant en de zijkant heeft een geheugenkaartsleuf. De FIMI X8 SE heeft een premium gevoel, je voelt dat het een goed afgewerkt product is. De rotorarmen zijn gemakkelijk los te koppelen en ze hebben handige LED-lampjes die handig om s’avonds te vliegen. De krachtige motor haalt een topsnelheid van 64 km per uur, wat behoorlijk snel is voor dit type drones.

Xiamoi Fimi X8 SE Camera

De beste eigenschap van deze drone is zonder twijfel de 4K-camera. Dit is een van de grootste reden dat ik gek ben op drones. Met de FIMI X8 SE kun je de wereld verkennen met een super heldere HD kwaliteit. De 3-assige mechanische gimbal elimineert elke vervorming en zorgt voor stabiele beelden waardoor je beelden enorm smooth worden. Zelfs met veel wind kun je prachtige beelden maken. De 4K-camera neemt op in 30FPS en je kunt de video’s rechtstreeks naar je smartphone streamen, zodat je deze direct op social media kunt delen.

In de camera zit een Sony ½.3 inch sensor die komt met HDR functie waardoor deze meer details vastlegt en je betere kleurprestaties biedt. Met de 12 MP camera kun je ook prachtige foto’s maken, alleen al de camera specs zijn de prijs van de drone waard! Dit is bij uitstek een van de beste (relatief) goedkope 4K-camera-drones op de markt. Als je een drone wilt die professionele foto’s en video’s kan maken dan is de Xiaomi Fimi X8 SE is zeker het overwegen waard.

Controller

Xiaomi FIMI X8 SE reviewDe controller is wat mij betreft een van de beste is die ik ooit gezien heb, deze is mooi ontworpen en voelt comfortabel aan. Alle bedieningselementen zijn goed te bereiken en de controller heeft een enorm zendbereik van +/- 5 km. Dit is meer dan het bereik van zowel de Mavic Pro als de Parrot Anafi. De controller heeft bedieningselementen voor het opstijgen, landen, video’s en foto’s maken en een knop waarmee je de gimbal kunt bedienen.

De controller wordt geleverd met een smartphone-bevestiging. Je hebt niet per se een smartphone nodig om de drone te besturen, maar je als je het zonder doet mis je wel de belangrijkste functies van de drone, zoals FPV en verschillende intelligente vliegmodi.

Intelligente vluchtmodus

Zoals eigenlijk alle high-end drones, wordt de Xiaomi FIMI X8 SE geleverd met verschillende vliegmodi die makkelijker maken om te vliegen. Deze vliegmodi zijn handig voor beginners omdat ze weinig inspanning vergen om te vliegen.

• Cine Shot – Maak prachtige foto’s met een klik op de knop. In deze vliegmodus kun je foto’s maken op de volgende manieren; dronie, circle, spiral, rocket.
  • Smart Tracking Modus – Gedreven door AI kan de drone je beweging volgen. Dit is een handige vliegmodus voor buiten. Dit komt o.a. omdat je jezelf volledig handsfree vanuit de lucht kunt filmen. De drone kan je ook van achteren, vanuit een parallel perspectief en vanuit verschillende hoeken volgen.
  • Flight Planning – Met deze vliegmodus kun je een vliegroute tekenen via de drone-app en de Xiaomi FIMI X8 SE zal automatisch deze route dat pad vliegen.

Andere functies

De drone komt met een lipobatterij die een vliegtijd geeft van ongeveer 30 minuten. Dit is vergelijkbaar met de DJI Mavic en Air. Dit is vrij lang voor de meeste drones, toch zal ik aanraden om batterijen aan te kopen. De FIMI Navi-app is compatibel met Android- en iOS. Daarnaast is de interface hiervan erg gebruikersvirendelijk.

Het enige minpuntje wat mij betreft is dat de Xiaomi X8 SE geen functie heeft automatisch obstakels te vermijden. Dit zal overigens geen problemen opleveren zijn als je niet van plan bent om super ver te vliegen. Ga je dat wel doen, dan moet je dus voorzichtig zijn want je zou ergens tegenaan kunnen vliegen.

Goedkoper alternatief

Als je een 4K-drone voor een betaalbare prijs wilt, dan zal de Xiamo FIMI X8 SE je zeker niet teleurstellen. DJI heeft echter zojuist de Mavic Mini uitgebracht, wat een zeer goed alternatief is voor de Xiaomi FIMI X8 SE. Deze kan niet in 4K filmen maar wordt komt met een 2,7K-camera, wat voor velen al goed genoeg is. Deze is nog iets goedkoper dan de FIMI X8 SE maar voor professioneel gebruik zou ik toch de Xiaomi aanbevelen. Zie hier onze volledige review over de DJI Mavic Mini.

Conclusie

De Xiaomi FIMI X8 SE is een super goede camera-drone als je kijkt naar de prijs-kwaliteit verhouding dan zijn er vrijwel geen vergelijkbare drones uit. Wil je de mooiste foto’s en video’s maken zonder té veel te moeten betalen dan zal dit een geweldige optie zijn. Het is een goed alternatief voor andere high-end drones en je krijgt vrijwel dezelfde functies voor terug. Geschikt voor zowel beginnende als ervaren bestuurders. Zie hier met meest actuele prijs van de Xiaomi FIMI X8 SE.

Specs

• 4K 100Mbps video
  • Sony IMX378 sensor 1/2.3″